F.E.A.R – First Encounter Assault Recon

27 09 2007

 Kulor viner, glassplitter glittrar och explosioner ekar. Farligare än dem alla är en liten flicka i rött. Spelutvecklaren Monolith har vigt Hollywoodaction med japansk skräck och äktenskapets första kärleksbarn heter F.E.A.R.

Handlingen utspelar sig några år in i framtiden. Du har nyligen förflyttats till en mycket speciell insatsstyrka med uppgift att bedriva offensiv spaning mot fiender utöver det vanliga och naturliga. Paxton Fettel är en man som givits förmågan att med tankens kraft styra tusentals soldater på slagfältet. Armacham Technology Corporation utvecklar vapen åt militären – mänskliga vapen. Paxton Fettel är ett sådant vapen, och ännu en gång ligger det i monstrets natur att förgöra sin skapare.

Som förste spejare i specialstyrkan F.E.A.R blir din första uppgift att hitta och eliminera Paxton Fettel och hans bataljon av hjärntvättade supersoldater. Till din hjälp har du filmrealistiska automatvapen, högteknologiska kanoner och dödlig träning i närstrid. Kombinationen av sparkar, slag och skjutvapen är häftig, men actionfilmskänslan görs fullkomlig av förmågan ”SloMo”. Denna egenskap saktar in tidens gång och låter dig ducka för flygande kulor, plocka fallande vapen ur luften och byta taktik mitt i stridens hetta.

Fettels soldater är inte dumma. Fienden kommunicerar inbördes och reagerar på dina handlingar. De försöker ofta omringa eller överraska dig och variationen är stor mellan de många eldstriderna. Soldater är inte det enda hotet. Du plågas av röster, visioner, underliga ljud och saker i din omgivning förflyttar sig utan synlig påverkan. Någon springer förbi bakom dig, skuggan faller över dig, men när du vänder dig om finns ingen där.

Grafiken är hyperdetaljerad och mycket krävande. Chockvågor och avfyrade kulor gör spår i luften och lösa föremål kastas omkring på ett verklighetstroget sätt. I ultrarapid syns röda häftapparater och söndertrasade tidsrapporter dansa runt på ett kaotiskt men nästan vackert sätt. Spelets specialeffekter är på många sätt helt jämförbara med sentida actionfilmer, med Matrix-filmerna i spetsen. Spelets musik är hämtad ur skräckgenren istället och kompletterar de bisarra och mystiska scenerna utmärkt.

F.E.A.R. är action med stora inslag av mysterium och skräck och kombinationen fungerar mycket bra. Ingenting är självklart, ens när du har spelat till slutet. I hallucinationer talar Paxton Fettel till dig, men vad är det han vill? Vem är Alma, flickan i rött, och varför blöder väggarna där hon går?

Betyg 5

Utges av Vivendi Universal Games
Utvecklat av Monolith

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: