Prey

27 09 2007

Prey vänder upp och ner på sin genre, men det är fortfarande samma gamla genre.   

Domasi ”Tommy” Tawodi är Cherokee, något han helst vill glömma. Han vill lämna reservatet med flickvännen Jenny, men hon vill stanna kvar. Tyvärr har hon inget val. Marken under deras fötter börjar skaka och till tonerna av Blue Öyster Cults ”Don’t Fear The Reaper” sliter någonting upp Tommy, Jenny, farfar Enisi och hela baren med alla deras rötter, ur Jorden.

I ett mörkt hörn av det gigantiska utomjordiska rymdskeppet ligger en låda på sidan. Tommy kryper mot lådan. När han tittar in ser han sig själv titta in en låda som ligger på sidan. Han vänder om och går tillbaka. Då vänder sig magen om och taket blir till golv. Känslan av riktning är inte att lita på i Prey. Varje dörr kan vara en portal till en annan plats med oväntade spelregler.

Inte helt oväntat blir resultatet ett maratonlopp genom metallkorridorer med en stor utomjordisk puffra i händerna och slemmiga monster så långt kikarsiktet kan se. Receptet är välbekant och utförandet är välkryddat. Tyvärr har Tommy Tawodi en arrogant och hetsig attityd och spelet bjuder inte på några som helst valmöjligheter för spelaren bakom spakarna. Det finns bara en väl utstakad väg och aldrig några alternativ, oavsett hur dumt det kan verka att göra Tommy till lags.

Några korta perioder lugnar Tommy sig tillräckligt för att lyssna på vad farfar Enisi har att lära ut, och upptäcker sina andliga förmågor. Vid behov kan han lämna kroppen och låta sin ande passera oskadd genom dödliga fällor och över bråddjup för att hitta hemligheter eller trycka på knappar. Om Tommy motvilligt lämnar sin kropp kan han i andeform öva spirituellt bågskytte och hitta tillbaka till livet. Detta är mycket roligare än att ladda ett sparat spel.

Alla sina nyheter till trots är Prey inte ett fantastiskt spel. När musiken klingat ut, spelet tagit slut och gravitationen återvänt till det normala är känslan som dröjer kvar att man har spelat ännu en first person shooter.

1995: 3D Realms påbörjar utvecklingen av Prey.
1996: Nästan hela utvecklingsgruppen säger upp sig.
1997: Spelet presenteras brevid Duke Nukem Forever på E3.
1998: Nästan hela den nya utvecklingsgruppen avvecklas.
1999: En enda person – Corinne Yu – jobbar med Prey.
2000: All information från 3D Realms till pressen upphör.
2005: Human Head avslöjar att de arbetat på Prey i flera år.
2006: Till mångas förvåning släpps spelet efter 11 år.

Betyg 3

Utgivare: 2K Interactive
Utvecklare: Human Head

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: