Silent Hill 3

29 10 2007

Heather är en helt vanlig tjej som utan förvarning dras in i Silent Hills alternativa verklighet. Hon finner sig själv i ett mycket underligt tivoli. Det är mörkt och dimman tycker på. Kameravinklarna är extrema, sneda, underliga och runt omkring henne rör sig stora, underliga varelser. Heather blir tvungen att försvara sig med stålrör, kniv, pistol och för första gången i ett Silent Hill-spel även automatgevär. Tyngre vapen verkar komma att behövas för att Heather ska kunna överleva och få veta vad som hänt henne.

Bara för att spelet nu har automatvapen betyder inte det att handlingen får ge vika för ren action. Precis som tidigare i Silent Hill är spelet tjockt med en atmosfär av något som är allvarligt fel. Något som inte riktigt går att sätta fingret på. Silent Hill försöker återskapa känslan av en skräckfilm i ett spel. Genren heter survival horror, överlevnadsskräck. Stämningen är alltid spänd och skuggorna lever sitt eget liv. Underliga ljud och skräckfilmsmusik gnisslar mot nerverna. När man så slutligen står öga mot öga med de monster som gömmer sig i mörkret är de mer bizarrt främmande än man hade kunnat tänka sig.

Silent Hill 3 utlovar mer av samma sak för de som älskade spelets föregångare. Detaljrikedommen är ännu större och berättelsen har mognat och fått mer djup än tidigare. Självklart spelar även ljud och musik en minst lika stor roll som tidigare. Speciellt i skräckgenren är ljudsättning och musik ofta mer än hälften av hela upplevelsen.


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar